Vallning i Stöde del 1



Jag och Ingela har varit med alla hundar och vallat i Stöde på "Stöde vallgård". (Några mil från Sundsvall.)
Vi hade med oss Kira, Tassa, Peppan, Ruffs och Miva!
På gården finns John-Åke som är instruktör för kroppsvallare och Tony som är vallningsinstruktör och en av de 5 personer som är godkända att genomföra vallanlagsprov för vår ras.
Jag var där en gång förra året också men för Ingela och hennes hundar var det första gången.
Det är ca: 30 mil för oss att köra, jättenära om man jämför när jag har varit ner till Mårtensby..:)
Den här dagen började med ett kort teoripass med grunderna för kroppsvallning och sånt.
Sedan var det dags för oss att att hoppa in i hagen med fåren.

John-Åke och hans fina bruna Kelpie "Fogerty" hämtade några får från stora flocken och vi skulle sedan hålla till i en stor hage som låg mitt mellan baggarnas hage och den stora flocken, tala om att det blev stark dragning åt båda hållen på vår lilla övningsflock. (Den svarta kelpien som syns på bild någonstans är också John-Åkes och heter "Peggy Sue")
Vi använde oss inte av den lilla fållan utan satte långlina på hundarna och jobbade på det viset. Mest med att liksom "fösa" fåren framför oss med fokus på att våra förarbundna hundar skulle kunna arbeta med ett visst avstånd till oss.
På mina hundar kunde jag genast känna att dom blev tryggare med linan, dom hade lättare för att gå ifrån mig och sökte fåren i stället för matte. Jag kunde också känna en viss trygghet med linan som kunde användas som broms om hundarna skulle få för stor fart.
Precis som hos Eva på Mårtensby, finns gårdens kunniga vallhundar runt oss hela tiden. Dom rycker in och hämtar lilla flocken när man tappat den och kan styra upp när något blivit knas. (Vid varje hundbyte t.ex. hann ju fåren längst ner i hagen, bara för att vi släppte fokus...)

Jag är väldigt glad att vi hade fem hundar att varva med, det gjorde att dom fick korta pass med pauser mellan. Det krävs ju inte så många minuter i hagen innan orken tar slut och då menar jag inte den fysiska orken.
Fortsättning i ett annat inlägg.

Kommentarer
Postat av: Linda

30 mil, det är vad jag har till Mårtensby... synd bara att jag bara kan helgerna och att jag alltid måste sitta i bilkö i Sthlm :/ Men visst är det kul att valla :)

2012-10-02 @ 19:15:27
URL: http://blogg.passagen.se/liri

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0