Är jag mogen?

Jag älskar ju att både plocka svamp och äta svamp, men kunskaperna är begränsade. Jag plockar bara trattkantareller och gula kantareller, för dom är jag säker på.
I år är det ju värsta Karljohansvampåret! På alla sociala medier finns bilder på dessa svampar och folk plockar som aldrig förr!
Även jag snubblade över dessa svampar, men är jag mogen för att utöka mitt register? Är det verkligen en karljohansvamp på bilden? Kan man förväxla den med något giftigt?
Vad gör man med den, hur äter man den?

Ja, jag ska googla vidare och jag ska prata med någon som brukar plocka, men sedan kanske jag plockar mig en korg? (Det finns de som säger att karljohan är godare än kantareler!!)

(Ber om ursäkt för bildkvaliten)
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Maken säjer samma sak, att det är verkligen ett KarlJohan år iår. Han plockar inte dessa för att dessa svampar oftast har mask i...

Svar: Ja, det sägs vara en svamp med mycket mask i, men kanske hittar man nåt bra exemplar. Dom är ju så stora att man behöver inte så många. :)
Agneta Ärlestig

2014-09-10 @ 19:02:34
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0