Graven

Tittade till pappas grav under morsdagshelgen, såg att en ekorre använt gravstenen som middagsbord. :-)

Bara geocaching hela tiden?

Det måste se ut som att jag geocachar hela tiden? Men så är det inte, men kanske är det så att det är då jag plockar fram mobilen och fotar?
Den här kvällen tog vi några mysterycacher i som löstes utifrån ett foto.
Man får alltså ett foto som ledtråd och måste hitta vart fotot är taget innan man kan hitta kordinaterna till slutgömman. Sådana cacher är väldigt trevliga i sin egna stad, man tror nämligen att man sett alla konstverk och annat - men inte då!
Några av cacherna löste jag starten med hjälp av googlemaps hemma. Då kan man "promenera" runt på gatorna och kika hur det ser ut.

Undrar för övrigt när jag ska plocka fram systemkameran igen. Jag saknar den, men det har blivit någon slags spärr som gör att jag inte vill fota med den? Hoppas verkligen att lusten att skapa med den kommer tillbaka!

Magisk solnedgång

En magisk solnedgång en kväll!
(Det är dottern och hennes pojkvän på bilderna)

Geocaching med ungdomarna

Jag har tur att dottern gillar att geocacha också. En kväll var vi ute hon, jag och hennes pojkvän. Vi tog en hel del vanliga, rätt enkla cacher, men jag passade också på att få hjälp med en kluring. Jag är inte så duktig på att klättra, så den här kvällen skickade jag upp dottern i en jättehög skylt. :-)
Vi tog också en av de roligaste multi-cacherna hittills! Den var upplagd så att man skulle använda sin hörsel för att följa stegen, sedan var slutgömman i den absolut mest oväntade platsen och den största cache jag någonsin sett. Jag gillar det oväntade med cacherna! :-)

I min rabatt 24 maj

Det här året har vi på något vis blivit lurade på hela maj månad? (och halva juni) Allting blev väldigt sent eftersom det bara regnade och var kallt varje dag. Hoppas att sommaren kommer på riktigt nu, det pratas ju om att värmen är på väg i alla fall.

Familjemys

Nu när döttrarna blivit äldre och den ena flyttat hemifrån, är det sällsynt med familjemiddagar då alla är samlade. Den här dagen hade jag förberett för att grilla, grilla högrev har jag aldrig tidigare gjort.
Hittade ett recept där man skulle förkoka högreven och det blev syndigt gott på grillen senare!
Alla var hemma och vi myste med förrätt och efterrätt. (tur att dotterns pojkvän gillar att baka tårtor)
Sent på kvällen fick vi ett infall att åka iväg och ta en cache i närheten. En som jag kikat länge på,  men jag är inte  så sugen på att krypa i grottor ensam.
Det blev en trevlig kvällstur med lyckad caching och lite fysisk motion samtidigt. :-)

Geocaching med Tassa

Jag och Tassa åkte på liten utflykt en dag. Jag hade siktat in mig på en trevlig geocache som var lämpligt placerad i hund-promenadsvänlig skog.
Tassa löpte, och var därför tvungen att vara kopplad, annars är det en perfekt skog att promenera i.
Tallskog med vägar och stigar man kan välja utefter humör, man kan gå hur långt eller kort man vill.
Cachen var verkligen jätteskojig, jag gillar när det är någon som lagt ner extra tid för att det ska bli en trevlig upplevelse.
Jag vet att man inte får avslöja saker om cacherna, men jag har så få bloggläsare att det nog är liten risk att någon ska räkna ut vart jag var.
Tassa och jag var nöjd efter utflykten och kunde vända hemåt med ett leende på läpparna!

Lycksele-weekend 4

Söndag morgon och vi vaknar till ihållande spöregn!
Den här dagen blev inte alls vad vi tänkt oss....geocaching är kul, men inte i spöregn. Det började redan när vi skulle checka ut från hotellet, då hade receptionen stängt och det blev en del ringande innan vi kunde lämna ifrån oss nyckeln.
Vi var tappra och började leta cacher, men man tappar humöret när man fryser och om man dessutom letar toklänge efter en cache utan att hitta den...:( Jag har alltid otur med cacher vid lekparker, tror inte att jag hittat en enda av de faktiskt.
Vi tog bilen och började köra hemåt, stannade för pizza och tog några cacher på vägen hem och hips vips var helgen över.
Redan inplanerat en till helg i augusti, men det blir en annan stad då. :-)

Lycksele-weekend 3

Lördagen började med lång och skön sovmorgon (för vissa) och sedan en lång hotellfrukost som nästan blev lunch! Älskar när frukostbuffén har öppet länge.
Efter det blev det både ett shoppingbesök på Dollarstore som inte finns i Umeå, ett besök på kyrkogården där vi dock blev besvikna över att kyrkan var låst. Jag brukar annars gilla att kika i kyrkor.
En hel massa geocaching blev det ju också förstås!

Lycksele-weekend 2

Vi hade hittat ett billigt hotell-paket på en hemsida och blev glatt överraskade då vi kom fram!
Erbjudandet var nog tänkt som en romantisk kärleksweekend, men det gjorde ju inte oss det minsta. Passade utmärkt för oss också.
Hotellet var det gamla Stadshotellet, inrymt i en äldre byggnad i samma kvarter som den gamla kyrkan.
Rummet var en minisvit med egen balkong och vi väkomnades av en korg med frukt och vin, chokladbitar på handdukarna, morgonrockar och illgröna tofflor.
Kaffekokare fanns på rummet och i priset ingick middag också. Även middagen övveraskade oss. Den godaste av alla kantarellsoppor jag någonsin ätit och till huvudrätt en oxfilé som var helt enastående. Kocken var ute i restaurangen och pratade med oss personligen, så vi fick tacka honom. Bara middagen var värt priset av hotellweekenden! :-)

Lycksele-weekend 1

I april var jag och väninnan till Lycksele på en liten weekend.
Vi åkte i god tid och passade på att geocacha hela vägen dit.

Hål-timme

Hade ett par ärenden i stan och fick en timmes mellanrum mellan mina möten.
Tog en solig promenad i parken under tiden.

Sushi

Hittat ett nytt Sushiställe i stan, perfekt för hämtmiddag! Soppan fick man på köpet också.

mellan hägg och syren

Jag såg att häggen blommade,

det kom en doft av den.

Då gick jag till min älskade

och sade: Se och känn!

Hon stod vid makaronerna,

hon sydde på en klut.

Och när hon lyfte blicken

hade häggen blommat ut.

/ okänd

Rosor

Studenten

Tydligen är jag i den tid av livet då studentdagen blivit viktigare än skolavslutningen.
För tredje året i rad, står jag och viftar ivrigt i väntan på utspringet. I år var det yngsta dotterns pojkvän som tog studenten, nästa år är det dottern själv.
Grattis till studenten Jocke!

Berlin del 9

Så var det dags att åka hem från Berlin.
Jag har blandade känslor om  staden, dels var det en av mina livs bästa julaftnar! Dels var Berlin exakt lika grått och fult som jag förväntat mig.
Jag är väldigt nöjd med resan, men känner inte att jag behöver åka fler gånger. Det finns så många städer och platser att uppleva. :-)
Det är Öresundsbron ni ser, vi bytte flyg i Köpenhamn. :-)

Berlin del 8

Efter zoo-besöket åkte vi till Checkpoint Charlie och kikade.
Vi var också ut till Brandenburger Tor som är den sista kvarstående av de 14 stadsportar som fanns i Berlins tullmur.Däremellan hann vi stanna vid ett gammalt universitet och geocacha lite! :-)

Berlin del 7

Juldagen, sista heldagen i Berlin, så det var inte mycket som var öppet.
Vi tog sovmorgon och åkte sedan iväg till Berlin Zoo och spenderade några timmar där.
Det blev många bilder, här kommer lite blandat.

Berlin del 6

Julafton!
Ett av målen med resan, var ju att komma undan julen lite. Därför firade vi inte på något sätt, inga julklappar och inga traditioner.
började med en hotellfrukost som var ovanligt god, så vi satt länge. Sedan bar det av mot ett shoppingcenter som rekommenderats, men det var dyrt och inte alls i vår stil.
Julafton är väl inte den bästa shoppingdagen med tanke på öppettiderna, men 45 minuter innan stängning kom vi in på Primarket!
Oj, så vi shoppade, både jag och dottern. Snygga jeans för 50 kr gör ju inte ont liksom.
Vi åkte tillbaka till hotellet och lämnade alla kassar, bytte om och snyggade till oss. Sedan gick vi ut i Berlinkvällen och firade julafton som det passade oss just då.
Vi promenerade mellan flera restauranger, började med att äta flera efterrätter innan vi till slut landade på en restaurang där vi åt en förrätt och satt kvar en lång stund. Någon huvudrätt eller julmat blev det aldrig och vi är väldigt nöjda med julen 2014!

Berlin del 5

Turister som vi var, kände vi oss tvungna att se Berliner Fernsehtum, Tv-tornet i Berlin.
Vi hade inte läst på något speciellt, bara hört talas om det och naturligtvis sett det på broschyrer och annat.
Njaää....en riktig turistfälla!
Vi köade till ingången, köade till inträdesbiljetten, köade för hissen upp, köade för att se något, köade för toa, köade för dricka och sedan kö för att komma ut! Inte riktigt min grej - jag är ju på dåligt humör innan jag ens kommer upp..:/
Nåja, väl där uppe hade man ju en bra utsikt, synd att vädret var så gråmulet bara.
Här är lite bilder.
På kvällen åt vi i alla fall på en restaurang som heter Grenander och det var så enormt gott, världens bästa service och vi trivdes verkligen! En väldigt bra kväll!

Berlin 4

Började dagen med att åka på fiskspa! En intressant upplevelse måste jag säga, vet inte om fötterna blev så himla mjuka som de påstod att de skulle bli, men det var kul att göra i alla fall.
Sedan åkte vi och shoppade på tjusiga KaDeWe, lite för dyrt för oss, men kul att se.
Vi fikade dock på översta våningen där.
Åkte iväg till Alexanderplatz och shoppade. Där fanns en galleria som heter Alexi och det var mera priser som passade oss. Stannade och smååt på några ställen, gick på en julmarknad igen, drack mera Gluewein (man kunde beställa den spetsad med rom också)
När vi var nöjda med shoppingen, var det dags att leka riktig turist.

Körsbärsblom

Förra året, då vi var kulturhuvudstad, gjordes lite påkostade förbättringar av stans olika parker. Några fler körsbärsträd planterades och det är mycket uppskattat av mig. Nu behöver de kanske några år på sig att bli lite större, men fint är det nu (ett par veckor sedan)i alla fall.

Berlin del 3

På eftermiddagen åkte vi till ett köpcenter och shoppade (det var väl mest dottern som shoppade) Vi åt en sen lunch på Kentucky Fried Chicken och tog en Geochache intill en julmarknad.
Vi satt på café och beställde naturligtvis spagettiglass - ett måste i Tyskland!
På kvällen åt vi på en Kubansk restaurang vi fått tips om, det blev en riktig långpromenad att ta sig dit, men det var bara skönt.

Berlin del 2

Första morgonen åt vi en lång frukost och kikade i kartor och broschyrer innan vi begav oss ut på stan.
Vi började med en av de många Julmarknader som fanns. Trevligt att se allt, men inget vi ville köpa. Det blåste kallt som sjutton och vi värmde oss med Gluewein som jag blev mycket förtjust i! Nästan som glögg men mindre sött och mer vinsmak.
Vi tittade på handsnickrade julkrubbor som var rena konstverken!
Sedan gav vi oss iväg med tunnelbanan mot en plats där Berlinmuren skulle synas. Det blåste upp till storm och regnoväder, så vi blev inte långvariga där. Dotterns röda hår gjorde sig dock bra mot den färgglada muren.

Efter den kalla upplevelsen var det skönt att studera Berlin från tunnelbanan :-)

Berlin del 1

Julhelgen (22-26/12) spenderades i Berlin och jag har nog inte visat bilderna från den resan.
Här kommer lite blandat från första dagen, då tiden mest gick till själva resan och att komma sig till hotellet.
Vi kom fram sent, så det bara en sen middag på en Italiensk Trattoria vid hotellet och en kort promenad.
Vi hade ett fint hotellrum med väldigt bra läge till tunnelbana och shopping. (Granne med det kända shoppingcentrat KaDeWe) Berlin är en bra turiststad, tunnelbanan gör att det blir enkelt att ta sig dit man vill. Vi köpte ett "Berlinkort" så vi kunde åka hur mycket tunnelbana vi ville under de dygn vi skulle vara där.

Kurs i veckan

I veckan går jag en utbildning för att bli BPSD-adnimistratör.
BPSD är en förkortning av "Betendemässiga och Psykiska Symtom vid Demens"
En väldigt bra utbildning där man får bra kunskap, inte bara för att registrera i ett register, utan även redskap för att med god omvårdnad minska eller helt motverka dessa symtom (som idag drabar så många som 90% av alla med demenssjukdom)

Vill ni läsa mer, gå in på deras hemsida bpsd.se

I dag för ett år sedan

Maj månad var den regnigaste på mannaminne och Juni som ska vara en riktig sommarmånad, har hittills bara bjudit på regn, kyla och blåst. Vi har knopp i syrenbuskarna och bladen till liljekonvaljerna har kommit upp, äppelträden börjar visa vita knoppar, men det är betydligt senare än förra året.
För exakt ett år sedan tog jag dessa bilder i vår trädgård.

Morsdag

Jag fick både an bukett rosor och ett stort citrusträd i morsdagspresent.
Citrusträdet är av sorten Kumquat och det ska bli spännande att se om vi får det att överleva i uterummet.

Lite fakta jag hittat på nätet om frukten:
Kumquats ser ut som små apelsiner, med ungefär samma form och storlek som vindruvor. Smaken är gott syrlig och intensiv. Eftersom de är så små kan man äta dem naturella som godis med skal, kärnor och allt. Fruktköttet är delat i klyftor som hos andra citrusfrukter. Kumquats är fina att använda som dekoration, hela eller skivade, på t.ex. desserter, kakor eller i drinkar, och de är goda tillsamman med choklad. Man kan även koka in dem i sockerlag eller sylta dem och ha som tillbehör till t.ex. kötträtter.

Kumquat kommer ursprungligen från Kina, där den fortfarande växer vild. Härifrån har den spritts till Japan, men också till Medelhavsområdet och Brasilien.

Kumquat klassas som ett självständigt släkte. Det orangefärgade skalet är kraftigt och omger fruktköttet som innehåller en del kärnor. Fruktköttet är liksom hos övriga citrusfrukter uppdelat i klyftor.
Det finns två olika sorter kumquats: en oval och en rund. De är ofta av en valnöts storlek. Gult, saftigt, uppdelat i 4-5 klyftor, som är mycket svåra att sära, vilket inte är något problem eftersom man äter frukten hel. Kärnor förekommer ofta. Dessa kan också ätas.
Smaken är uppfriskande, pikant och aromatisk. Smaken från det besk-söta skalet och det syrliga fruktköttet ger en fin kombination.

Användning
Kumquats äts naturella med skal som snacks och godis. De är mycket dekorativa och skurna i skivor passar kumquats bra som dekoration på desserter och kakor eller i fruktsallad. Skivor av kumquats kan läggas i drinkar och man kan frysa skivor och använda dem som istärningar. Kumquats kan kokas in hela i sockerlag eller syltas och användas som kryddigt tillbehör till kött.

Regnbåge

En kväll på jobbet när jag tittade ut genom fönstret, var där en jättevacker regnbåge!! Jag hade inte tid att fota på en gång, så den försvann lite...