Paris 3

Vaknade utvilade i en av de största sängar jag sovit i. Rosenbuketten var lika vacker som dagen innan!
Vi hade bokat hotellet utan frukost, men idag gick vi upp till den urtjusiga restaurangen på översta våningen. Panoramautsikt över Paris var inte helt fel så här till frukost. Så vackert!
Vi kikade lite på takterassen också, den är nog väldigt trevlig i lite varmare väder.
Efter frukosten tog vi en promenad i närområdet. Från vårt hotellfönster hade vi spanat in en kyrkogård som såg spännande ut. Montmartre-kyrkogården är den tredje största kyrkogården i Paris, öppnade 1825 och många kända konstnärer är begravda där.

Sedan gick vi svängen förbi Moulin Rouge igen. Jag tyckte att det var lite tråkigt att inte ha några bilder från den makalösa showen, så jag tänkte att jag kunde fota affisherna, men det blev ju inte så bra.

Vi tog tunnelbana en bit (tur att maken har jordens bästa lokalsinne) och kom fram till Triumfbågen. 
Vi tyckte att det räckte gott att kika på den på avstånd, men man kan gå upp i den 50 meter höga byggnaden via en trappa med 284 trappsteg.
Triumfbågen invigdes 1836 och byggdes till minne av segern vid Austerlitz 1805.
Runt Triumfbågen finns det en stor rondell där tolv avenyer möts och strålar ut som en stjärna. Vi stod länge och tittade på det trafikkaos som råder där. Vi fick uppfattningen om att man hade väjningsplikt för att åka ut ur rondellen, inte som vi är vana här hemma. Det rådde någon slags filkörning, men vi kunde omöjligt räkna hur många filer det var, det kunde vara upptill åtta bilar i bredd på sina ställen! :O

Där vid Triumfbågen fick jag mig en geocache!! :D Sedan var det dags för en dryckespaus. 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Fransmännen är lite bakvända, så de har högerregel i rondeller! Under rusningstrafik är rondellerna rena korkarna i trafikflödet. Har alltid undrat över fenomenet Moulin Rouge, men så var jag i Göteborg på Lorentzbergs teatern... Det var show i 3D i ett högt tempo! Så nu förstår jag varför Moulin Rouge funkat i så många år!

2016-05-17 @ 09:53:33
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Bosse Lidén

Jag har som dödspilot gått igenom alla filerna en gång för att få en bra bild. :)
Vilken härlig utsikt från toppen av ert hotell. Frukostar i Frankrike minns jag som goda och onyttiga.
Som i alla storstäder är det bra att i förväg tänkt ut färdrutten. Appar känns smidigare än vika ihop kartor utomhus. De värsta tjuvarna i Paris är korta till växten. (snabbfingrade unga grabbar) Så det gäller att se upp.
Den kyrkogården skulle jag vilja besökt. Även om jag varit i tre månader i Paris tror jag inte jag hunnit se mig mätt på olika nya saker.
Tack för ditt blogginlägg.

2016-05-18 @ 11:08:23
URL: http://bosseliden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0