Paris 8

Att använda sig av Metron/tunnelbanan i Paris rekommenderas verkligen! Vi köpte ett kort som räckte hela helgen, då fick vi åka hur mycket vi ville. Mycket smidigt, även om mitt dåliga lokalsinne fick lite jobbigt när vi förflyttade oss under marken. Men maken är ju en toppenbra reskamrat! 
Trots alla attentat på senaste tiden, kände vi oss trygga på tunnelbanan. En dag stannade tåget och alla lysen släktes, inte ens då blev vi nervösa. Tittade bara på lokalbefolkningen och dom tog det med ro. Vi fick kliva av och välja en annan linje helt enkelt.

Nu var det dags för den sista saken på min "Önskelista". Jag hade hört om en park ovan mark som jag var väldigt nyfiken på.
Promenade plantée är en linjär park i Paris. Parken är anlagd på en 4,5 kilometer lång före detta järnvägssträckning, delvis på en viadukt som sträcker sig mellan Opera Bastille och Boulevard Peripherique och slutade trafikeras 1969.
Parken, invigd 1993, var länge den enda som anlagts på en viadukt. Parken förekommer i filmen "Bara en dag".
Det är inte så många turister som hittat parken än och jag måste säga att vi fick leta en stund innan vi förstod hur man skulle komma upp.
Väl där uppe var det väldigt vackert, även om det var tidigt på säsongen för växtligheten.
Vi köpte lite jordgubbar och bubbel och hade en romantisk picknick också! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag är verkligen glad att vi letade reda på den här parken! Den här dagen lägger jag på en fin plats i mitt minne!! 

 

Kommentarer
Postat av: Bosse Lidén

Wow! Jag har lovhyllat de två första filmerna flera gånger på min blogg och sett om dem flera gånger. Den parken hade jag mer än gärna besökt. Jag förstår att du inte kommer att glömma den parken. Nutella och jordgubbar är en delikatess. :)

2016-05-25 @ 10:42:09
URL: http://bosseliden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0