tidig vår

Mitt fina fikonträd, som jag är så rädd om. Det ska övervintra svalt och mörkt för att tappa alla blad och få vila. Vi har haft det i vedrummet och jag har tittat till det då och då och gett en liten skvätt vatten nån gång. 
Men nu vid alla hjärtans dag, så ser jag att trädet börjat skjuta grönt och få blad igen!
Uj, uj, inte bra. Det innebär att jag måste ta fram det, men det är lite för tidigt för att kunna stå i uterummet då det fortfarande är riktigt kallt ibland.
De soliga dagarna har jag burit ut det, för att sedan ta in det på kvällen.
Hoppas det klarar sig, men tanken var ju att trädet skulle sova till mitten av mars.
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Ska man vattna när man övervintrar? Trodde man började skvätta på lite när man skulle väcka till liv?!

Svar: Vet inte hur det är med andra träd som ska övervintra, men fikonträdet skulle vattnas mycket sparsamt. Alltså jag skvätte på en halv dl var annan vecka eller så .Kanske beror det på hur lång övervintringen är? Jag hade ju hoppats på att trädet skulle sova fyra månader..
Agneta Ärlestig

2017-03-05 @ 09:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0