frost

Kvarglömda röda vinbär blir vackra i frosten.

Lycksele-weekend 3

Så var helgen över och det var dags att åka hem.
Vi stannade i Granö, på Granö Beckasin och tänkte fika eller äta lunch, men det var stängt..:(
Det fanns en geocache där också, som vi dessvärre inte hittade.....eller vi var kanske inte riktigt på rätt humör.
Men en geocache blev det innan vi var hemma. Vid det här utsmyckade älgtornet.

Lycksele-weekend 2

Vi tog lite sovmorgon innan vi gick ner för hotellfrukosten. Lite besviken blev jag på den faktiskt, jag tycker att det är viktigt att frukostbufféer hålls fräscha och fylls på. Jag var också så himla sugen på kokt ägg, men alla ägg jag provade att skala, var knappt löskokta ens och jag ville ha hårdkokt.
Dagen bestod av promenader, lite shopping och en massa surrande!
På eftermiddagen satte vi oss i hotellbaren och beställde in lite goda fritterade snacks och ett glas vin.

Vid 15-tiden började det strömma in folk på hotellet, det blev kö i baren, kö i receptionen, kö till hissen!
Vi gick upp till rummet och gjorde oss i ordning för kvällen.
I showpaketet ingick det trerätters buffé, så vi gick ner i god tid för att kunna njuta av den. Men besvikelsen från morgonens frukost övergick snabbt till irritation. Det blev lång kö för att få komma in till restaurangen, sedan blev vi placerade längst in i ett trångt hörn, man fick inte sitta vart man ville.
Att få sig lite mat var ett konststycke i sig. Vi köade i 25 minuter för att komma fram till buffématen och det var stökigt bland faten, maten var kall och vissa fat var tomma.
Eftersom det var sån kö, tog man ju allt på en gång, det var liksom inte tal om att gå ett varv till med den kön!
Maken hade sagt att han skulle bjud oss på en konjak, men även i baren var dte lång kö.

Vi hade i alla fall tur med våra bordskamrater, de var trevliga och vi hängde med dem resten av kvällen.
När Creedense sedan skulle uppträda, så städades våra bord bort och vi blev utan sittplatser. Mycket dåligt arrangerat kan jag tycka!
Nåja, Creedense var bra, men mycket av kvällen gick åt till att vara irriterad. Det blev en tidig kväll kan jag säga.

Lycksele-weekend

Jag och väninnan har varit på Lyckseleweekend!
Huvudsyftet var att se Creedence tribute, men vi bokade en extra natt för att få känna oss riktigt lediga.
På vägen upp till Lycksele hann vi med lite geocaching, det är alltid kul!

Framme i Lycksele, checkade vi in på hotellrummet och blev glatt överraskade av utsikten!

Sedan åkte vi in till "stan" för att fika och göra små ärenden. Satte oss på Lilla Caféet och beställde in en liten smörgås, men det var visst ingen liten smörgås - det var som en hel middag! Men väldigt gott!

Efter en snabb runda på Dollarstore, gick vi upp på hotellrummet och snackade skit.
Vi testade den nya cidern som heter Tre apor (som vinet) Jag gillade den, så den kommer att smakas fler gånger!
Sent på kvällen kom vi på att vi inte hade ätit middag, så det blev till att skynda sig ner innan hotellrestaurangen stängde middagsserveringen.
Väl på plats visste vi inte vad vi skulle beställa, vi var fortfarande proppmätta efter smörgåsen tidigare!
Det blev en "Lapplandsplanka" Som en chark och ostbricka med mängder av delikatesser - mycket gott!!

När allt var uppätet, så tänkte vi ta en kort promenad över till campingen, för att säga hej till några bekanta som var där med husvagn. Promenaden blev visserligen kort, men vi blev sittande i deras husvagn flera timmar och drack wiskey och pratade långt in på småtimmarna. (en av deras hundar på bild)

Lördag mitt i veckan

Vi lyxar till det och äter röding på en vardag. Vi jobbar så oregelbundet, då får man göra helg mitt i veckan om det passar!
Ser ni Tassa där bakom blommorna? Hon är så förtjust i studentnallen hon fick av dottern. Den är aldrig långt bort, hon bär den med sig från rum till rum. :D

spontant

Var ner till stan en snabbis för att justera glasögonen och då ringde yngsta dottern och var sugen på Sushi!
Köpte med mig det och åkte upp till hennes lägenhet. Så trevligt att få mysa och prata med henne en stund. Hon börjar få till det riktigt bra i lägenheten, sätter sin personliga prägel på saker, nu ser man att det är hon som bor där och inte hennes syster.

Stortavelsjön med sällskap

Jag blev kontaktad av en tjej från Åsele som var intresserad av hundrasen.
Jag bjöd ner henne för att hänga med på en promenad tillsammans med mig och Ingela och alla hundar.
Det blev en trevlig förmiddag och hon fick se många sidor av rasen.
Vi gick upp till Stortavelsjön och hade fika med oss, pratade verkligen hela tiden! Jag och Ingela gillar att prata om våra hundar! :D

Piteå

Efter lunchen var det dags att vittja näten! Vi åkte ut med båten och kollade om det fanns nån fisk i näten. Några fick vi, i olika sorter. Gädda, Harr, Abborre och en fin Öring!
Vid ett nät hade en sjöfågel fastnat, det var så sorgligt och vi trodde att vi skulle behöva avliva den. Men vi satt en lång stund och trasslade ut den och hade sönder nätet helt för att rädda den. Sedan undersökta vi den och hittade inga stora skador. När vi släppte den så fick vi känsan av att den mådde bra och skulle överleva.

Vi avslutade kvällen med att äta surströmming och hemgjord hjortronglass!
Sedan åkte jag och maken hem, eftersom vi var så krassliga i den envisa förkylningen.

Piteå

Vi vaknade upp i Piteå, morgnarna där är så mysiga!
Alla vaknar i omgångar, tassar omkring och myser, sitter runt köksbordet med kaffe, lyssnar på radio eller surfar lite på telefonerna samtidigt som vi pratar.
Jag tar alltid en morgonpromenad eftersom jag alltid haft minst en hund med mig dit upp. Älskar den tysta morgonen när man ser ut över vattnet!

Efter frukosten gick vi ut i skogen för att leta svamp. Hittade några gula kantareller och lite blåbär. Det blev så bra väder, riktigt skönt att gå i skogen!

Lagom till lunch var vi tillbaka från skogen och vi åt stekt palt utomhus! Så gott! Men kaffet tog vi inomhus, då solen försvunnit från tomten.

Piteå!

Sista helgen i september gjorde vi en snabbvisit tillsammans med övrig släkt i den fina stugan i Piteå.
Vi åkte upp sent på fredagkvällen, så det blev bara att äta gott (ostbricka och smörgåstårta) och sitta framför brasan och prata och skratta tills det var dags att gå isäng.

Spökvandring gamla fängelset.

Jag gillar ju att gå på spökvandringar, särskilt de som hålls av Hemsökta Umeå, då de innehåller intressant stadshistoria blandat med spökhistorier.
Nu fick vi nys om att en av de vandringar vi tidigare gått, hade förlängts med att få gå in på Gamla fängelset och se insidan.
Vi kontaktade Hemsökta Umeå och frågade om vi kunde få ansluta till sista delen och höra den intressanta historien om fängelset.

Det var nog höstens regnigaste dag, det regnade jättemycket och paraply hjälpte inget eftersom det regnade tvärsöver. Tur att vi inte skulle gå hela vandringen!
Vi åt en lättare middag på Caféet under tiden vi väntade, sedan följde vi med gruppen och kikade inomhus.
Det är ett hotell idag och allt är väldigt välbevarat, alla celldörrar är original t.ex.

En av de gamla cellerna är inrett till ett litet minimuseum, de andra cellerna är små hotellrum.
Fängelset byggdes 1861 och användes faktiskt ända fram till 1981! :O
Fångarna fick aldrig umgås, fram till 1920 var det lag på att de hade tyghuvor på sig vid rastningarna, men huvorna var frivilligt att använda fram till 1950 då det togs bort.

När vi var färdiga inne i fängelset, gick en grupp över till caféet och fikade tillsammans med Marcus som leder vandringarna. Där satt vi länge och berättade spökhistorier och annat.

Presenter och blommor

Maken har varit på Wiskeyresa i Skottland! Förmodligen världens trevligaste resa om man gillar wiskey!
När han kom hem, hade han med sig en likör till mig, det ska bli spännade att prova den nån gång. Jag fick en fin ljuslykta i sten också, men den har jag ingen bild på.
Däremot har jag en mörk bild på mina nya blommor. Garderoblsblomma eller ungkarlsblomma är de namn jag känner till. Förmodligen har den ett riktigt namn också.
Jag behöver något som klarar att stå långt inne i ett mörkt rum och den här ska ju klara det mesta.

Tassproblem

Jag är inte ensam som legat sjuk. Tassa har haft problem med en tass. Vet inte om det kanske var svamp eller något annat? (Det har läkt nu och är bra)
Men hon kunde verkligen inte låta bandaget vara, så det fick bli tratt några dagar. Finns det något ynkligare än en hund med tratt?

Ikea <3

Oj, det blev visst  ett uppehåll här?
Jag har legat sjuk, förkylningen tar bara omtag hela tiden! Nu har det gått en månad och det vill liksom inte vända. Har fått Mollipect utskrivet, så jag hoppas att det ska bli bättre, annars måste jag kontakta vårdcentralen igen på måndag.

Här kommer bilder på mitt senaste Ikea-inköp. Fyra små vaser som jag har tittat på länge. Nu står de fint hemma hos mig. :-)