Altanbygget

När vi äntligen fått plattorna rena från fogrester, så upptäckte vi nästa problem.
Allt tvättade och gnussande hade gjort att fogen tappat pigment och vi var väldigt missnöjd med färgen. Funderade lite hit och dit på hur vi skulle lösa det. 
Att foga om allting kändes inte som ett alternativ med tanke på hur det hade fastnat på plattorna och att försöka blunda för färgen och leva med att det var som det var, kändes inte heller aktuellt. Man vill ju inte gå ett helt liv och reta sig på det där. (Förmodligen skulle ingen annan än vi se problemet, men vi hakade upp oss enormt på det)
Vi löste det genom att köpa "fogfärg". En liten flaska med rätt nyans, sedan målade vi (jag) med en pensel stor som en nagellackspensel i varje fog. Det tog sin lilla tid kan jag säga, cm för cm kröp jag fram. Orkade väl en timme om dagen kanske, ett riktigt pickelgöra! 
Efter det, var det dags att klinkra bakom kaminen och ta in den. Det blev snyggt och vi kände oss nöjda. 
Att installera kaminen tog lite längre tid, då vi valt att göra en speciallösning för att behålla taket intakt. 
Golvlisterna sattes upp längst väggarna och lite småfix för att täta bättre vid skjutdörrarna, spotlights i taket, eldosor på väggarna och lite annat smått som inte blivit gjort.

Så, då!! Var det dags att flytta in och möblera!! 
Fast då upptäckte vi att kvistar i panelen slagit genom den vita färgen..:(
Då var jag så less att jag var beredd att strunta i det och bara flytta in. Men maken var envis, så det slutade med att han målade om ALLT vitt trä igen! 
Det sista som gjordes var att koppla in och provtrycka golvvärmen och allt fungerade fint.
Phu, bra så - inget mer.

Kommentarer
Postat av: mammakero

Massor av jobb, men vilket uterum ni fick! Fantastiskt!

2014-01-14 @ 07:00:29
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0