jag fick ett samtal.....



......av en person som var nyfiken på rasen!
Det händer lite då och då att det ringer nån eller att det kommer mail med frågor om rasen,  eftersom jag har en blogg och har kontaktuppgifter på klubbens hemsida.
Många gånger är det halvknasiga frågor och många gånger är det just Tassa dom är intresserad av (inte rasen).
Samtal som inleds med "Jag vill ha en ny agilityhund för min förra är såå tråkig. Den måste bli en medium om dom inte går att få i small? och måste vara samma färg som Tassa!" avfärdas ganska snabbt!

Men andra gånger är det seriösa personer som kontaktar mig. Såna som bemödat sig att läsa på om rasen och har bra frågor som inte bara handlar om utseende.
Jag uppskattar att personer vill kolla runt hos flera uppfödare och vill träffa olika hundar och valpköpare, för att se bredden på rasen och bilda sig en egen uppfattning. Människor som tycker att rätt kombination och rätt valp är viktigare än att valpen är leveransklar lagom till den planerade semestern.
Folk som faktiskt lyssnar på vad man har att säga och tar till sig både fördelar och nackdelar med att välja just den här rasen.

En sån kille ringde idag och jag hoppas att jag får träffa honom i framtiden med en alldelens egen Berger! :)


Kommentarer
Postat av: HumleSpunk

Hähä, jag undrar om inte jag lät mer som den första än den andra när jag pratade med Sophie första gången. Minns det som igår...
"Jag letar efter en liten tik med goda förutsättningar att bli en träningsnarkoman ihop med mig, och fnittra agility och spraka trick och freestyle och ränna i skogarna mest hela dagarna. En liten tik med stort träningssug och sprattel i fötterna. Sa jag liten tik? En liten skulle vara toppen."
Ungefär så sa jag, haha.
(Och jag fick precis vad jag frågade efter, hon kan sannerligen leverera den där Sophie :)

Svar: Men tänk en sån bra bergerägare du blev! (Skulle du ha ringt till mig, så skulle jag nog ha gett dig rådet att köpa en papillion, så det var väl tur att du inte gjorde det :O) Jag menar bara rent allmänt att man ska vara rädd om det rastypiska, där ingår storleken. Kommer det små hundar i vissa kullar, så ska dom naturligtvis få en perfekt bergerägare också!! Spunk fick en toppenmatte!
Agneta Ärlestig

2012-08-02 @ 06:55:24
URL: http://humlespunk.wordpress.com
Postat av: HumleSpunk

Tack goa du :)

Och jag håller med om att man ska vara rädd om det berger-rastypiska, framför allt sprakigheten och glädjen, men även storleken. De som benämns som "för små" bergers som jag träffat, inkl Spunk, ligger ju fortfarande inom rasstandarden (40 +/- 2 cm). Så egentligen förstår jag inte att de räknas som "för små" eftersom de fortfarande är rastypiska i storleken, om man följer rasstandarden. Ska vi värna om det som är rastypiskt, så ska vi värna om att ha bergers i alla storlekar inom rasstandarden, inte bara gigantiska bergers i kamelstorlek. Tycker jag, då :)

2012-08-03 @ 08:31:30
URL: http://humlespunk.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0