Jordgubbsmarängpaj

Hittade ett smarrigt recept på en blogg. Nu måste jag börja smida planer för att övertala barnen att göra den ;-)
Dessvärre ska båda flickorna bort i helgen, så det är nog säkrast att fixa den själv!

Jordgubbsmarängpaj med lime

 

Det här är min absoluta favoritpaj att baka på sommaren! Jordgubbar, lime och söt maräng - det kan inte gå fel. Det enda felet med denna paj är att den tar slut alldeles för fort. Men det är ett problem jag kan leva med...Angående jordgubbarna förresten, så är det bäst att använda färska jordgubbar eftersom att de inte vätskar sig lika mycket som frysta. Men vill man prompt använda frysta gubbar så får man tillsätta lite mer potatismjöl, annars blir det soppa istället för paj.
Pajskal: 2 1/2 dl vetemjöl 100 g smör 2 msk socker 1 msk vatten Fyllning: 1/2 liter jordgubbar 1/2 dl socker 1 msk potatismjöl Maräng: 3 äggvitor 1 dl socker skal av en lime
Blanda samman alla ingredienser till en deg och tryck ut i en pajform. Nagga botten på pajen med en gaffel. Förgrädda pajskalet på 200 grader i ca 15 minuter, tills pajen fått lite färg. Förbered fyllningen under tiden. Skiva jordgubbarna och lägg i en bunke. Tillsätt socker och potatismjöl och blanda försiktigt. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sockret lite i taget. Vänd sedan försiktigt ned det rivna limeskalet. Fyll pajskalet med jordgubbarna och bred på marängen. Grädda i 225 grader i ca 5-8 minuter.

Kommentarer
Postat av: Linda

Ser underbart gott ut! Det receptet ska jag spara!

Svar: Vi provade i kväll. Jag gissar att man ska äta den genast, låt den inte stå och ta inte för djup form. Snåla inte på potatismjölet heller. Gudomligt god!
Agneta Ärlestig

2012-08-02 @ 06:29:42
URL: http://blogg.passagen.se/liri

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0