Grön Eld

Ett av Umeås gamla konstverk som jag minns sedan jag var liten. Pryder sin plats väl  :)
 
Grön eld är en 9 meter hög grön glasskulptur utförd av Vicke Lindstrand.Grön eld är ett av Umeås mest kända konstverk och var när den uppfördes1970 världens största glasskulptur. Konstverket står på Järnvägstorget, framför Umeå centralstation.
Grön Eld består av tre vridna glaspelare som avsmalnar i toppen. Glaspelarna är uppbyggda av tre tusen 9 millimeter tjocka glasskivor från Emmaboda glasverk som är limmade med ett epoxilim(araldit) för att klara utemiljön. Skulpturen väger 45 ton och står på en tung betongsockel med pålad grund. (Wikipedia)
 



Mina egna bilder blev inte så bra i mörkret, den här bilden har jag lånat från wikipedia.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0