Kaffeost

 
Jag har varit på byns julmarknad och där stod en arbetskompis och sålde egentillverkad Kaffeost!
Jag köpte och har nu provat och smakat. Först skar jag några bitar som jag värmde i micron med socker och åt på sidan om kaffet.
Sedan provade jag även att ta några osttärningar i kaffet och då rekommenderar jag att sockra kaffet.
Väldigt gott och speciellt, det gnisslar mellan tänderna och känns som ett mellanting av hallomi och ostkaka. :)

Från Wikipedia:
Kaffeost
, (bondost), är en variant av ost som används till eller i kaffet istället för kaffebröd. Kaffeosten är en traditionell nordfinsk maträtt med gamla anor i norra Finland
. Det lägges som småbitar i kaffet eller ätes vid sidan av med hjortronsylt. Äter man osten som den är antingen varm eller kall gnisslar det när man tuggar den. Äter man den utan tillbehör är den ganska neutral i smaken. Även i Västerbotten äter man kaffeost. Där är den i allmänhet gjord på getmjölk medan den norrbottniska tillverkas av komjölk. Den senare typen gräddas i ugn.



Istället för en bakelse kan man ta några bitar kaffeost i kaffet. Konsistensen liknar Halloumi.

2 liter standardmjölk

1/2 dl vispgrädde

2 tsk ostlöpe (finns på apotek)

Värm mjölk och grädde i en treliters kastrull till 37 grader. Ta kastrullen från spisen och rör i ostlöpen.

Låt stå i en halvtimme tills ostmassan bildats. Rör om med en hålslev och fös ihop massan till en boll.

Värm till kokpunkten (får ej koka). Lägg osten i ett durkslag och pressa ur mer vassla. Lägg därefter på ett fat eller liknade med en tyngd och låt stå några timmar tills osten är helt torr.

Värm ugnen till 200 grader. Grädda osten i en välsmord form tills den får färg.

Osten går att använda även utan gräddning

Skär bitar och lägg i en kopp nybryggt/ nykokt kaffe. Låt dem dra åt sig kaffe och fiska upp dem skeden och njut. Osten knarrar när man tuggar den. Eller servera den med hjortronsylt eller socker.



( Jag blev så ivrig i smakandet att jag inte tänkte på att fota, men jag har lånat bilder jag hittade på Google. )



Kommentarer
Postat av: Linda

Kaffeost, det har jag aldrig hört talas om... Något norrländskt?

Svar: Nja, Finskt, Tornedalen egentligen, men förekommer i Norrbotten och Västerbotten också. Väldigt ovanligt nu för tiden, men i fjälltrakterna kan man hitta den i affären om man har tur.
Agneta Ärlestig

2012-12-09 @ 21:45:52
URL: http://blogg.passagen.se/liri

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0