Norina och tjejerna

Kommer ni ihåg bilderna från i somras, då jag fotade Norina och tjejerna i vattnet och på blomstrande ängar?
Det här är ungefär samma tema och plats, men på vintern.
Det här är de första redigerade bilderna och jag var rädd att det skulle bli lite blåa toner för all snö. Därför såg jag fram till att redigera dessa i Lightroom som är betydligt bättre än mitt förra program.
Ja, det var inga större problem att få bort det blåa och när jag var nöjd med bilderna, kollade jag på dom i den andra datorn och då var det en grön ton?!
Redigerade bilderna en gång till i mitt gamla program och konstaterar att jag har mycket att lära om Lightroom. :/
Hur ser bilderna ut i era datorer? 

Kommentarer
Postat av: Urban Bäcklund

Hej igen
Skärmarna är alltid olika inställda så det kan skifta i vilket färgstick man får beroende på vilken skärm man använder. Så man kan inte gå efter hur det ser ut på skärmarna om man inte kalibrerat dom på något sätt.

Det är som sagt enkelt att göra bilden "neutral" om man har något i huviudmotivet som är svart, grått eller vitt. Dom "färgerna" består alltid av lika mycket rött, grönt och blått. Så jag tar ett färgprov och sedan justerar jag med färgtemperaturreglagen (puh vilket ord) tills färgprovet har lika mycket av rött, grönt och blått.

På skärmen kan man efter detta fortfarande ha ett färgstick, men det beror på hur skärmen är inställd och inte på bilden.

Sedan kanske man inte vill ha bilden helt neutral, men det är en annan sak.

/Urban

Svar: Hm....ska läsa på om "färgprov" i lightroom. Jag har tidigare tänkt på att utskrivna bilder får annan färgton än när bilderna visades i datorn och det beror ju säkert på samma sak.
Agneta Ärlestig

2013-01-16 @ 15:01:20
URL: http://xn--bcklund-5wa.se
Postat av: Linda

Just de här tycker jag ser fina ut!

Svar: Tack, dom är jag nöjd med nu efter att ha redigerat i två program. :)
Agneta Ärlestig

2013-01-17 @ 16:25:30
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Postat av: mariafoto

Jättehärliga bilder!

Svar: Tack Maria!
Agneta Ärlestig

2013-01-18 @ 12:50:23
URL: http://mariafoto.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Vilka underbara bara bilder!

Svar: Tack så mycket!
Agneta Ärlestig

2013-01-18 @ 13:46:13
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Menea

Superfina bilder! :) Jag kan inte så mycket om lightroom eftersom jag har photoshop CS5, man jag antar att dem är ganska lika. Då borde du hur som helst kunna markera Norina, och sedan välja att inte ha så mycket kontrast på henne, samt att ljusa upp henne (ytterst lite), så kommer hennes vita färg framhävas. Det borde gå att göra även i lightroom!

Svar: Jag kan ju inte så mycket om lightroom än, men det finns inget markeringsverktyg. Däremot kan man "måla" med pensel. Jag ska prova att måla lite mer exponering på henne. Tack för att du tittar in här och för att jag fick fota dina hästar!
Agneta Ärlestig

2013-01-18 @ 17:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0