Fröknäcke

Jag är förmodligen sist i världen som provar att baka eget fröknäcke!
men en av alla sommarens regniga dagar, fick jag för mig att testa i alla fall.

Jag använde det här grundreceptet, men modifierade och hittade på lite eget också.

Fröknäcke

2 dl majsmjöl (hade inget, tog lite maizenaredning)

0,5 dl linfrö

0,5 dl sesamfrö (hoppade över)

0,5 dl solroskärnor (tog drygt 1 dl)

0,5 dl pumpakärnor

0,5 dl olja (tog en citron-olivolja)

2 dl kokat vatten 

Mecka ihop allt, bred ut i en långpanna, på bakplåtspapper, så tunt som möjligt. Avsluta med att strö flingsalt över. In i ugnen på 150 grader i ca en 1 timme. 

Jag tillsatte även hackade valnötter, hackade hasselnötter, lite vitlökskrydda, physillumfrön och chiafrön.
Har hört att det även är gott att strö över riven parmesan de sista 15 minuterna.
Det rekkommenderas även att ha det som drinktilltugg om man bryter det i små munsbitar och gör en röra av en ask färskost typ Philadelphia,någon dl grovriven Västerbottenost samt ett litet knippe finklippt gräslök. 

Fröknäcket blev väldigt gott i smaken, men jag hade problem att få det att hålla ihop, det gick i tusen små bitar.


Senare på dagen bakade jag nötbröd också, vet att jag ätit något liknande hos svägerskan och ville prova själv.
Jag utgick från det här receptet.

NÖTBRÖD

100 gram mandlar med skal
100 gram hasselnötter med skal
100 gram valnötter
100 gram krossat linfrö
100 gram skalat sesamfrö
150 gram solrosfrö
150 gram pumpakärnor
6 st ägg
1 dl olivolja
Några nypor havssalt

 

 


Så här gör du

  • Sätt ugnen på 160 grader
  • Mät upp alla nötter och fröer och blanda samman i en bunke
  • Vispa samman ägg, olivolja och några nypor havssalt i en annan bunke
  • Häll äggblandningen över nötter och frön
  • Rör ihop till en smet
  • Klä en avlång brödform med bakplåtspapper
  • Klicka ner smeten i formen och jämna till
  • Grädda brödet i 1 timme
  • Vänd upp brödet och låt svalna på galler


Jag följde inte riktigt receptet, hittade på en massa eget också, jag hade bland annat i lite sirap och några nypor  dinkelmjöl. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0