Studiebesök äldreboende

Som jag nämnt tidigare, fick vår arbetsplats bidrag till arbetsmiljöförbättrande insatser som resulterade i en del studiebesök på olika platser i landet.
Jag har jobbat i äldreomsorgen i 26 år, sett mängder av olika äldreboenden men det här är första gången som jag spontant uttryckt "här skulle jag vilja bo!"
Jag hittar 4 anledningar till varför jag gillar boendet om jag utgår ifrån att jag får någon form av demenssjukdom när jag blir äldre.
1, Atmosfären när man kom in var välkomnande, personalen umgicks med de boende och inte med varandra. Det rådde ett lugn över hela lokalen, alla boenden såg tillfreds ut och det var mycket närhet mellan personal och boende.
2, Trots att det var ett boende för demenssjuka, så var ytterdörrarna inte låsta. Man hade löst problemet med en stor inhängnad runt hela huset. Så stor att man inte såg staketet från byggnaden vilket gjorde att ingen kände sig inlåst. varje rum hade egen altandörr ut till grönytor, fågelbord, uteplatser mm.
3, Varje rum hade ett litet pentry. Jag vet att dom boende ofta blir så sjuka att dom inte har användning av ett kök, men jag hoppas fortfarande att man ska få komma till ett boende medans man är lite piggare än helt sängliggande. Dessutom tror jag att det är trevligt för närstående med ett litet pentry för att fixa fika och mat under besöken.
4, Man fick ha husdjur på detta boende. Just nu bodde det två katter där som trippade runt och spred kärlek och värme till alla boenden.

Som bonus kan nämnas att detta boende hade tillgång till en minibuss för att lätt kunna åka på utflyker. :)

 
 



Kommentarer
Postat av: mammakero

Låter som ett fantastiskt ställe! Skulle gärna hamna på något liknande då jag blir äldre, fast jag vet inte om något liknande finns här runt omkring...

Svar: Det finns säkert fina boenden nere hos dig med! Men vårt problem blir väl att det inte finns någon egentlig möjlighet att välja boende när vi blir gamla....Eftersom det är behovet som styr, hinner man bli så sjuk att det blir akut och då får man helt enkelt flytta dit det finns plats...:/
Agneta Ärlestig

2015-01-15 @ 20:16:58
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0