Mina fina växter

Mitt älskade uterum, det som i sommar har förvandlats till en vinterträdgård eller ett växthus, en grön oas!!
Jag har köpt kryddor. Citronmeliss, rosmarin, basilika, mynta, och persilja (gräslök hade jag ute i trädgården och tog in) Till de köpte jag en billig kryddhylla på ÖoB, i lite shabbychick-stil. Satte kryddorna i små zinkhinkar med söta trähandtag. Mycket nöjd!! :-)
Köpte också en Yuccapalm som dottern önskat och en Bouganvillea (jag kallar den trillingblomma, men vet inte varför?)
Det här är fotat 7 juli, det var då alla blommor mådde som bäst. Alting blommade och frodades, tomatplantorna nådde till taket och klockrankorna behövde klätterstöd. Sedan upptäckte jag ohyran på bladen, det började försiktigt men eskalerade rätt snabbt. Tog hjälp av svägerskan som satte diagnosen vita flygare och kanske löss.

Dotterns pojkvän har bott hos oss en del i sommar, eftersom hans jobbuppdrag finns här i vår by. Han var så söt och kom med presenter en dag. En väldigt fin ljuslykta, men lite marint stuk. Passar väldigt bra ihop med vår del av altanen som inte är under tak, för där har vi rep som räcke.
Han kom också med den söta gargoylen, en filur som ska hjälpa till att hålla ondska borta. Älskar den verkligen och tänker skaffa fler till den familjen!

Sist en bild på söta Tassa, som älskar vattenmelon - men bara om man håller i de åt henne och helst om hon får sitta med oss vid bordet. <3
 
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Praktiskt med en kryddtrappa!
Så fint ni har det i uterummet!
Bouganvillea är det latinska namnet av trillingblomma, så ni har rätt båda två!
Fy för den lede vad trist det är med ohyra, särskilt som vita flygare, för de sprider sej verkligen som den ohyra de är! Fick ni slänga mycket?

Svar: Lite fick vi slänga, men resten besprutades hårt (inte det minsta miljövänligt, utan klass 3 och munskydd) Nu hittar jag inga vita flygare, men växterna har tagit stryk av både ohyran och besprutningen, det ser lite malätet ut..:)
Agneta Ärlestig

2015-08-06 @ 18:47:54
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0