Robertsfors bruksmuseum

Om jag nu var måttligt imponerad över Stenfors gård, så uppvägde bruksmuseumet det på alla vis.
Det fanns så mycket spännande att se och vi hade turen att vara ensamma där och blev privat guidade av han som jobbade. Oj, så mycket kunskap som kan finnas i en människa! Han hade alla siffror, namn, storlekar, årtal, bakgrundshistorier och anektdoter i huvet. Vi skulle ha kunnat vara där i tre dagar och han skulle ha lika mycket kvar att berätta i alla fall. :-)
Jag fick lära mig så mycket, det är så enkelt att lära sig när det är en fängslande berättare. Tänk om det kändes så här att sitta på lektioner i skolan, då skulle inte barnen vara skoltrötta!
Något som var väldigt intressant var det här med slaggteglet, att de gjorde "tegelstenar" av slaggprodukterna på bruket. De fick ofta en grön skimrande färg och materialet påminde om glas till utseendet.
Längre ner kommer bilder på byggnader jag fotat med de speciella slaggstenarna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0