Paris 4

Här har vi oplanerat kommit förbi  Pont de L'alma-tunneln, där Prinsessan Diana dog i en bilolycka 1997. Det låg färska blommor på platsen och en mängd hänglås satt runt hela fundamentet. När man tittade på hänglåsen lite närmare, så var det en blandning av "kärleks-hänglås" av par och hänglås som var dedikerade Diana.
Nu var vår plan att gå till Eiffeltornet och när vi såg det på avstånd försökte vi oss på att ta de klassiska turistbilderna med fingret på toppen av Eiffeltornet. :-)
Eiffeltornet var en mäktig upplevelse. När man kom nära, så häpnade man över hur stort det är! 
Vi valde att inte åka upp i det, vi var nöjda med att se det från marken. Jag tycker nog att historien om lägenheten i tornet är rätt häftig, på tredje våningen ligger den och den visas nu för allmänheten med vaxfigurer av Gustave Eiffel, hans vän Thomas Edison och dottern Claire.
Vi stannade inte så länge, jag blev otroligt störd av alla gatuförsäljare som drog i oss överallt och ville sälja selfiepinnar och små Eiffeltorn. Nu i efterhand ångrar jag lite, att vi inte köpte ett Eiffeltorn, för det är faktiskt en ganska snygg inredningsdetalj.
Vi gick till den intilliggande parken och tog en geocache och tittade på blommorna. Vi såg också ett hus som var lite speciellt då varje cm av väggarna var täckta med mossor och annan växtlighet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Nu promenerade vi vidare mot Notre Dame, men kände att det behövdes lite lunch i magen. På vägen såg vi en uteliggare med en sån söt hund! Jag stannade och tjuvfotade, trodde att mannen sov. Men när jag kom närmare såg jag att han sufrade på mobilen som gömts under filten. (För övrigt noterade vi att det inte verkade finnas några tiggare alls i Paris, är det förbjudet där månntro?)
Lunchen blev en delad pizza med utsikt mot blommande körsbärsträd.
 
 

Kommentarer
Postat av: Bosse Lidén

Häftigt mosshus. Tuffa bilder du/ni tagit. Jag måste erkänna att jag heller inte åkt upp i E-tornet. Vid en resa var hissen avstängd. En annan gång låg jag på en trottoar tillsammans med några japanska män för att få med hela konstruktionen. Ni måste ha haft det riktigt trevligt. Då räknar jag med att se fina foton från en av de vackraste utländska kyrkor som jag varit inne i. De färgade fönsterna i Notre Dame är läckra. Ni måste ha bott nära en annan känd kyrka i Montmatre. Den som enligt ryktet blir vitare och vitare i kalken för varje år som går. Jag kan inte sätta ihop bokstäverna tjusigt, därför skriver jag inte namnet. :)

Svar: Jag blir så glad när du är inne och kommenterar i min blogg Bosse! Jodå, det kommer bilder från både Notre Dame och den vita kyrkan! :-)
Agneta Ärlestig

2016-05-18 @ 11:16:42
URL: http://bosseliden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0