Paris 5

Med lite Pizza i magen var vi redo för Notre-Dame! En katedral som är klassad som ett världshistoriskt monument. Notre-Dame byggdes i omgångar under åren1163–1345.
För mig är väl byggnaden mest känd genom romanen och filmen Ringaren i Notre Dame och historien om Quasimodo och Esmeralda.
Det är också här Gargoyles har sitt ursprung. (Ni vet ju att jag är löjligt förtjust i dessa fulsöta trädgårdsdekorationer i sten som jag har i mitt uterum) Gargoyles sägs vara skyddsandar som skyddar mot onda makter, men sägs även vara en form av vattenledare för att skydda byggnaders väggar och leda regnvattnet att droppa utanför byggnaden?
Nåja, jag var väldigt glad över att få uppleva Notre Dame i alla fall!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0