spindelskräck och Silverax

Den här otäcka spindeln har gjort ett när i hallonbuskarna, så nu vågar jag inte plocka hallon! :O
Jag har en växt som jag fick av min pappa för nästan 20 år sedan. Pappa kallade den för silverax, men jag har ingen aning om det är det rätta namnet? 
Dessvärre har ormbunkarna spridit sig in i den, jag behöver verkligen städa upp i den rabatten.
Upptäckte också en röd lilja mitt bland mina gula dagliljor, som jag aldrig sett tidigare? Vet att jag planterat ut liljor som jag fått i kruka, men de har aldrig kommit upp och jag har inget minne av att jag haft någon röd?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Helt rätt med silverax, latin Actaea racemosa, Finns även i en variant med bruna blad, höstsilverax eller blodax "brunetta cimifuga" (vissa saker fastnar!?) som jag hade. Luktar så gott men står dåligt inomhus.

Svar: Haha! Vilka latinska språkkunskaper. :D
Agneta Ärlestig

2017-08-31 @ 17:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0