Spökvandring Umeå, Västra kyrkogården

I sommar har jag ägnat mig lite åt spökerier på olika sätt. Tidigare var jag ju på spökvandring i Hällnäs och nu var det dags för spökvandring inne i Umeå.
Den här spökvandringen var så innehållsrik att det nog blir flera inlägg.
Spökvandringen i Umeå är ett resultat av Elin Boman och Markus Österströms arbete med att sammanställa en bok om det hemsökta Umeå.
Vandringen leddes av Markus Österström som är en duktig berättare och leder gruppen med stor inlevelse!
Vi startade vandringen vid Västra kyrkogården, den kyrkogården som egentligen heter Lasarettskyrkogården och ligger mitt emot Umeås första sjukhus. (storgatan)
Jag gillar kyrkogårdar, det är välskött, välklippt, krattade grusgångar och väldigt mycket känsla på platsen. Den här kyrkogården är en av de vackrare tycker jag, alla gamla mossiga stenar och att den är liten, med små rumsindelningar bidrar till upplevelsen.
Den "spökiga" berättelsen härifrån var att det finns två stolar på en grav - de dödas stolar!
Graven är från 1890, inhägnad av ett vackert järnstaket. Det sägs att under nattens mörkaste timmar, används stolarna av spöken.
Rykten säger även att det ska finnas en underjordisk kammare som är ett tillhåll för spöken.
Efter att spökvandringen var över på kvällen, så återvände jag och väninnan för att hämta bilen i närheten, vi gick då genom kyrkogården igen. Vi kände inte av några spöken, men upplevde något annat intressant.
Solen var låg och kom från ett håll, på motsatta sidan kapellet lyste solen på en fläck som i praktiken var helt omöjlig, den platsen borde absolut ha skuggats av huset!!
Jag väljer att känna av mystiken i detta ljusfenomen, det är ju betydligt mer intressant än att inse att solen speglas i ett fönster på ett intilliggande hyreshus! :)

Vill ni veta mer finns det en Fb-sida och en hemsida.

Kommentarer
Postat av: mammakero

För några år sedan var jag en kulen höstkväll i oktober på vår lilla stads spökvandring! Det var kallt men väldigt intressant! Fina bilder på en vackert "inredd" kyrkogård! Gillar särskilt graven med stolarna och den läckra installationen i fontänen.

Svar: Det finns kanske spökvandringar och stadsvandringar i alla städer? Det är i alla fall intressant att höra lite historia/er.
Agneta Ärlestig

2014-08-22 @ 16:49:22
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0